This post is also available in: English (Английски)

Живеем в интересни времена, всяка малка рутина в живота ни е предизвикана да се промени. Световната пандемия ни провокира да преосмислим начина си на живот и да се приспособим към новите норми.

Първата ни мисъл, когато светът се затвори, беше да открием нови варианти  да повишим имунитета си и да се грижим за тялото си . Осъзнахме, че трябва да се научим  бързо да се адаптираме към нов режим на хранене, който може да ни помогне да останем здрави. Повечето от нас сигурно през целия си живот не са си готвили толкова много както сега.  Бяхме свикнали да хапваме навън и да си поръчваме храна за вкъщи. И досега може би никога не осъзнавахме, че храната е не само гориво за тялото ни, но е и лекарство.

Има много хора, които все още не са чували за Аюрведа, ведическата култура в Индия, древната медицина, която съществува повече от 5000 години и помага на хора от всички възрасти да преодолеят своите болести, контролирайки какво ядат, а и не само.

Започнете да виждате храната си като извор на лечебни билки и подправки. Всяка от древните, традиционни кухни по света включва вкусни, лечебни билки и подправки в ястията си.

Да разберем имунната си система

В Аюрведа имунната система се нарича ojas. Това е фината жизнена енергия, концентрирана в сърдечната чакра. Когато здравето на човек отслабва, това е знак, че енергията на ojas в тялото е намаляла. Когато нивото на ojas е ниско, хората са уязвими към различни инфекции и заболявания.

Аюрведа вярва, че отрицателните емоции също могат да бъдат причина за намаляването на ojas. Такива чувства са омразата, гневът, тревогата, чувството за вина, завистта, ревността, прекомерната умора или гладът. Трябва да разберем, че имунната ни система е много повлияна от всичко, което правим – нашата среда и събитията в живота ни. Ето защо наистина е важно да наблюдаваме ума и тялото си и как те реагира на всичко, което ни се случва. Отделяйки по няколко минути всеки ден, за да сканираме тялото си, за да с или да разберем как се чувства то, да анализираме сигналите му, ни помага да предприемем нужните действия в правилната посока. Отслабването на имунитета може да бъде причинено от различни негативни емоции, психологическо напрежение и замърсяване на околната среда, нездравословен начин на живот, липса на физическа активност и прекомерна консумация на нездравословни храни. Нездравословната храна, намалява способността на клетките да се справят с вирусни инфекции. Доброто здраве е знак, че имунната ни система работи както трябва.

В Аюрведа това се нарича „Ttejas“ – интелигентността на нашето тяло. Ttejas, помага на клетките да комуникират помежду си чрез хормони и химически „послания“. Когато този интелект на тялото е нарушен, tejas е блокиран и той не може да различи правилно клетките. В резултат на това имунната ни система намалява силите си и това прави тялото ни уязвимо.

Лечебната сила на храната

Готвенето и храненето трябва да бъдат превърнати в спокоен и щастлив ритуал. Това са първите стъпки за изцеление на тялото ни и засилване на имунната ни система. Много от нас, когато се чувстваме гладни по време на работа, се втурваме към магазина и грабваме нещо и го изяждаме по пътя до офиса. Това стресира тялото ни и му пречи да усвоява правилно храната. Ето защо, когато ядем, трябва да го правим в спокойна среда за предпочитане да сме седнали, за да може организмът ни да се съсредоточи само върху едно действие. Учението за Аюрведа е всеобхватно и в началото може да ни бъде трудно да разберем всичко, затова за сега трябва да научим няколко основи за начина на хранене и какво ядем, за да имаме здрав организъм.

Първо трябва да включим в режима си зеленчуци и плодове, зърнени храни, бобови растения, нискомаслени млечни продукти. Храната трябва да бъде със стайна температура и нито сурова, нито преварена.

Зелените листни зеленчуци са силен стимулатор за имунната ни система – спанак, зеле, маруля. Когато се задушават и подправят с подправки, те се превръщат в силен имуно стимулатор. Осигуряват на организма калций, желязо и други ценни хранителни вещества, които имат благоприятен ефект върху червата. Броколите, зелето и карфиолът съдържат много антиоксиданти, които също подобряват организма ни.

Средата на деня, когато слънцето е най-високо и храносмилането ни е най-добро, ето защо това е идеалният момент да консултираме по-голямата дажба храна за деня. Сутрешната закуска и вечерята трябва да  включва по-леки храни, когато храносмилането е по-слабо. Това също засилва имунитета.

Изпробвайте тази рецепти, за да вдъхновите менюто си и да разнообразите готвенето си. Можете да намерите още вдъхновяващи идеи с едно простичко търсене в Google. Друг съвет е да се опитате наистина да се вслушате в тялото си и каква храна има нужда в момента. Може би сте забелязали, че през пролетта ви се хапват повече пресни салати и зеленчуци и плодове.

Имунно стимулиращи подправки

Нека да поговорим за магията и силата на подправките. Добавяйки ги в храната, те имат способността да улесняват храносмилането и да спомогнат за пълното усвояване на хранителните вещества от организма. Освен че придават приятен аромат на нашите гозби те имат лечебни свойства върху всички клетки и тъкани в тялото. Ето няколко подправки, които може да добавяте към ястията, които приготвяте.

Една от любимите ми е куркумата. Съдържа куркумин, за който се знае, че има противовъзпалителни свойства. За тази чудесна подправка се казва, че спомага за детоксикацията на черния дроб, балансира нивата на холестерола, насърчава здравословния отговор на алергените, стимулира храносмилането, засилва имунитета и подобрява тена.
Следващ по ред в списъка с любими подправки е кимионът, който подпомага храносмилането и да изхвърляме токсините от тялото. Кориандърът, който не е сред любимите на за някои хора, заради интензивната миризма и вкус има подобряващи храносмилането свойства, подсилва апетита, поддържа здравословна реакция на алергените и също така помага за пречистване на кръвта. В Аюрведа канелата се използва за балансиране на храносмилането и за успокояване на стомашни разстройства. В комбинация с други затоплящи билки и подправки като джинджифила и черния пипер, тя може да се вари в билков чай, за да успокои дискомфорта, свързан с настинки.  Използва се още за успокояване на главоболие и поддържане на ставите здрави.

Списъкът с подправки в Аюрведа е почти безкраен, ако проявите любопитство и искате да научите повече за ползите на билките и подправките, можете да намерите още вдъхновяваща информация в интернет или тук.

За здравословен живот Аюрведа ни дава много полезна информация как да подобрим ежедневните си грижи. За да имаме силна имунна система, трябва да сме физически активни и да дадем възможност на тялото ни да се възстанови след тежки натоварвания, да практикуваме йога или друг вид активност, която да  даде на тялото ни сила да се бори с вирусите. И за край, наслаждавайте се на вкусна храна в спокойна обстановка. Може би ще ви е любопитно да научите и затова  „Как храната, която ядем влияе на баланса на 7-те чакри?“ или „Вегетарианец, веган или флекситарианец. Ти кое си?“