This post is also available in: English (Английски)

Напоследък храната се превръща в неоспорим тренд, важна част от нашия лайфстайл, здравословно ежедневие, модерна диета и какво ли още не.

Хората пътуват специално, за да се насладят на различни комбинации от храни, характерни за определена страна. Любителски изучават и се наслаждават на екзотични подправки и продукти. Храненето вече не е просто задоволяване на жизнено важна нужда, то определя стила и избора ни. Диетите и хранителните режими са начин на живот, около които се върти цялото ежедневие.

Все повече хората се определят според това какво ядат и каква диета спазват. Най-популярните типове са вегетарианците и веганите. Как обаче да се определи онази другата голяма част от човечеството, които си ядат каквото си поискат? Нека ги наречем флекситарианци. И за да разберем гледната точка на всеки от трите типа нека се вгледаме по-подробно в техните избори и режим на хранене. Кой знае, току виж след като прочетете тази статия, промените диетата си или поне може да пробвате за седмица какво е.

Защо вегетарианец?
Първите вегетарианци са се появили още през 700 г. пр.н.е. Причините, за това са много, но една от тях са религия, екология, етични или здравословни. Вегетарианската диета най-общо изключва месото – птици, дивеч и риба. Някои видове вегетарианци също изключват яйца, млечни продукти или други странични животински продукти. Но защо все пак хората избират този хранителен режим? Има безброй проучвания в подкрепа на вегетарианството и благоприятното влияние за здравето. Някой от които е намаляване на кръвното налягане, контрол на теглото, повече енергия, укрепване на костите. Да неговорим колко приятно се отразява за свежестта на кожата.

Що е то веган?
Този режим на хранене е малко по-сложен за разбиране и изпълнение. Веганската диета съдържа само растителни продукти – като зеленчуци, зърнени храни, ядки, плодове и храни, произведени от растения. Веганите не ядат продукти, които идват от животни, включително млечни продукти и яйца. Колкото и да е странно, желираните бонбони също се изключват от тяхното меню, защото желатинът е прост белтък, получаващ се при хидролизата на колагена от животински кости или хрущяли, варени във вода. Ако сте решили да се пробвате като веган, имайте предвид, че за здравословна веган диета, трябва да ядете най-малко пет порции от различни плодове и зеленчуци всеки ден. Основни ястия от картофи, хляб, ориз, тестени изделия или други въглехидрати на основата на нишесте. Изберете пълнозърнест хляб, когато е възможно. Имате някои млечни алтернативи (като соеви напитки). Пийте много течности, специалистите препоръчват 6-8 чаши на ден.

Най-добре ли е да сте флекситарианец?
Въпреки хумористичното определение то си е съвсем вярно. Флекситариани са всички хора, които ядат всичко, без да се съобразяват особено. Те са приспособяват към всеки режим на хранене, защото могат да ядат всичко. Но все повече се забелязва тенденцията тази част от хората, които се определят по този начин да намаляват драстично консумацията на месо или млечни продукти. Има хора, за които е много трудно да се откажат от червеното месо, което е доказано, че не е особено полезно за организма.

Който и от видовете да изберете, за да определите хранителната си ориентация, не забравяйте, че всичко е в баланса. Ако не искате да изпадате в крайности, просто наблягайте на растителните продукти и намалете животинските до степен, в която се чувствате комфортно.